Tot ziens Colombia!

23 november 2010

Vanuit Quito, de hoofdstad van Ecuador, schrijf ik dit laatste stukje over Colombia. Salento was geweldig om even te relaxen maar daarna weer verder op weg naar het zuiden. Ik moet tenslotte iets van een schema aanhouden om mijn Rondje af te maken. Over de Pan-American Highway naar Popayan, alweer zo’n prachtige koloniale stad. Van daaruit een trip gemaakt via het plaatsje Silvia, met Indiaanse weekmarkt,  naar San Augustin waar opgravingen van graven en beelden te zien zijn van een volk van duizenden jaren geleden, in een omgeving van bergen bedekt met oerwoud. De 130 km gaat (weer eens door de regen) offroad door een gebied waar zich mogelijk nog guerilla’s ophouden. De aanwezigheid van het leger op deze weg is mij dan ook welkom. Eén keer wordt ik doorzocht omdat mijn aluminium koffers wel erg veel op munitiekisten lijken. Of ik wapens bij me heb. No senor, no tengo armas. De KTM wordt eens goed op de proef gesteld opde onverharde weg vol met gaten, keien en modder. Gelukkig heb ik wel een deel van mijn bagage achter kunnen laten. Halverwege ben ik een bout van mijn stuurdemper verloren en omdat de andere ook los is gekomen houd ik het stuur bijna los in mijn handen. Een snelle reparatie langs de weg en ik kan weer verder. De graven en beelden van San Augustin zijn indrukwekkend. De terugweg de volgende dag is het gelukkig droog waardoor ik kan genieten van de prachtige omgeving. Terug in Popayan blijken mijn vorkpoten olie te lekken, minder. Geholpen met wat tips van Jan Jaap van RB Motoren kan ik gelukkig een afspraak maken bij de KTM-dealer in Quito. Is inmiddels goed gekomen.

Verder zuidwaarts richting de Ecuadoriaanse grens, waar ik overnacht in een gehucht met een waanzinnige Gotische kerk, die gebouwd is over een diepe kloof heen. Surrealistisch.

Ik kan niet anders zeggen dat Colombia een geweldig land is. Met wel het mooiste, vriendelijkste en behulpzaamste volk dat ik op mijn reizen ben tegengekomen, en dat absoluut niet alleen vanwege mijn taxi-avontuur. Altijd in voor een praatje en een glimlach. Ik heb niets gezien van alle verhalen over criminaliteit, drugs en geweld en heb me geen moment onveilig gevoeld, behalve misschien ’s avonds laat in Bogota maar dat geldt net zo goed voor Amsterdam.

Saludos amigo’s. Meer foto’s staan in de map Colombia.

1. Ina Kroon:
    Ha Rob,

Fantastisch je reisverslagen te lezen. De sfeer en de architectuur doet me erg denken aan Cuba waar ik 2 x geweest ben.
    Volgens mij geniet je enorm van je reis, blijf dat vooral doen. Het lijkt me een geweldige kans deze reis te kunnen maken op deze manier. Ik kijk uit naar je volgende ervaringen.
    Veel plezier en groeten,
    Ina
  2. Bas Bouber:
    23 november 2010
    Hé Rob, gaat lekker allemaal. Schitterende foto's en geweldige ervaringen weer. Veel plezier en ik kijk uit naar je volgende verslag. Groeten, Bas
  3. rinus lansing:
    24 november 2010
    Hoi Rob ,hier een berichtje van mij{DE VADER VAN ricardo]] ik heb je reisverslag gelezen en zag dat je wat pech heb gehad,ik hoop dat het inmiddels weer opgelost is.
    ik wens je een goede reis toe en een veilige reis en nog heel veel veilige kilometers met de groeten van mij en m;n vrouw tot schrijfs Rinus
  4. marcel:
    25 november 2010
    hoi rob ik hoop dat je je goed en sterek voel ik beb je veraal geleesen
    en zet hem op he hier ereg koud
    hauw je goed jongen groetjes marcel m
  5. Janet:
    26 november 2010
    Hallo Rob,
    Als ik na buiten kijk zie ik de eerste sneeuw van het jaar. Ja die mis je. Jij helemaal blij.
    Hoe warm heb je het daar gemiddeld?
    Blijf met veel plezier je verslagen lezen en bewonder je foto's

Janet
  6. Derk:
    Robbie!!

Lekker doortuffen.....te gek man , mooie fotos weer.
    Groeten van de mannen uit de kroeg.
    Koud hier......brrrrrrr
    Rij voorzichtig,
    mazzel Derk
  7. Levina de Ronde:
    28 november 2010
    Hoi Rob, Zitten met een borrel achter de PC je avonturen te lezen, buiten - 2.8 bbbbrrrr. Genieten van je verhalen, je had schrijver moeten worden. Wel een beetje jaloers hoor!!! Ik sta elke dag in de file heen en terug om naar dat duffe kantoor te gaan en jij.......!!!! We horen snel weer. Rij voorzichtig....groetjes Johan en Levina
  8. roel schreuder:
    Hallo rob,
    Hoorde laatst dat jij richting Latijns Amerika was vertrokken voor een rondreis op de brommer. Heb het gevonden en ga het vanaf vandaag ook volgen. Verdomd interessant. Ga eerst even alles lezen voordat ik reageer. Ben zelf gek van L.A. dus ben erg benieuwd wat jij allemaal meemaakt.
    groetjes roel
  9. roel schreuder:
    29 november 2010
    Hallo Robbie, heb nu al je foto's en verhalen gelezen. Geweldig dat je met je eigen motor op pad bent gegaan. Wat een ervaringen al in zo'n korte tijd.Die tas in die taxi..... BTW ik zag ook een reactie van Don Asser, toch niet de kapper Don uit de Anthoniestraat, of toch misschien zijn zoon??????
    Rob zou ik zo'n avontuur ook op mijn cruiser aankunnen of begeeft die het onderweg?
    Ik heb ook een tijdje in LA gezeten maar werd gek van het manana gedrag. Lieve mensen maar je schiet geen zak op.
    Rob ik heb me aangemeld dus zal je af en toe iets van mij horen. Benijd je wel en geniet.