Update La Serena, Chili

4 januari 2011 - La Serena, Chili

Hallo vrienden, familie en buitenlui, allemaal een geweldig 2011 toegewenst vanuit Chili!

Even een korte update vanuit La Serena. Donderdag voor de kerst ben ik hier aangekomen maar bij de KTM dealer begonnen ze natuurlijk pas maandag aan mijn motor. Bij het demonteren van het blok bleek dat de nokkenaslagers stuk waren en dat dat mijn nokkenas had vernield, de distributieketting en nog een aantal zaken. Een flinke revisie dus. Een aantal onderdelen moest uit Santiago komen en tussen kerst en nieuwjaar gebeurde er niet veel. Morgen 5 januari is de motor als het goed is eindelijk klaar en kan ik verder. Al met al kost de motorpech me drie weken tijd en een hoop geld want Chili is duur, vergelijk het met Europa. Balen dus want hierdoor zal ik flink in mijn route moeten schrappen. Nou ja, er zijn ergere dingen. Het is niet echt een straf om hier vast te zitten maar hier ben ik niet voor gekomen dat begrijp je. Dit is wel even slikken na bijna twee jaar voorbereiding.

In de eerste dagen hier ben ik flink verbrand op het strand waardoor ik er nu als een melaatse uitzie en overal een spoor van vellen achterlaat. Lees: het is hier prachtig weer. Zonnig en niet te warm en niet te koud. (sorry guys) Met een gehuurde fiets ben ik langs de boulevard gefietst naar Coquimbo waar een reusachtig betonnen kruis staat, het millenniumkruis. Een afzichtelijk ruw betonnen gevaarte, gebouwd met centjes van het Vaticaan en waar je met een lift naar boven kan. De foto’s zijn vanuit een van de zijpoten van het kruis.

Na de saaiste oud&nieuw van mijn leven (zelfs die oudjaarsavond toen ik door een glazen tafel vol met champagneglazen viel was nog gezelliger) heb ik de motor van Daniël Russ gehuurd. Daniël is een Zwitser die hier woont met zijn vrouw Judith en hij heeft me een beetje geholpen met vertalen en wat pressie zetten bij de KTM-garage en met een aantal reistips. Op zijn motor dus ben ik een paar dagen door de omgeving getourd. Heerlijk om weer op de motor te zitten. Mooie routes offroad gereden, waaronder eentje naar de bergpas Agua Negra, tot aan de Argentijnse grens op meer dan 4000 m hoogte. Spectaculair landschap, echt gaaf, de foto's zeggen nog niet de helft. Op nieuwjaarsdag in het dorpje Andacollo overnacht. Op één restaurantje na was alles dicht daar en iedereen in het dorp was straalbezopen. Onderweg trouwens ook al, schijnt de traditie te zijn hier op nieuwjaarsdag. Na lang zoeken ben ik met wat hulp van een vriendelijke dronken vrouw ondergebracht bij een oude dame die nog wel een kamertje had voor weinig. Iets te eten was er in het hele dorp niet te vinden. In het enige restaurant dat open was werd alleen bier geschonken dus daar moest ik het mee doen. Ik kon er niet mee zitten.

Als het goed is ga ik morgen dus weer op weg. Misschien dat ik onderweg de Dakar-rallye nog tegenkom. Het plan is eerst weer noordwaarts om nog een klein stukje Bolivia mee te pikken. De Salar de Uyuni stond bovenaan mijn verlanglijstje en die wil ik niet missen. Van daar uit al zigzaggend via Argentinië en Chili naar het zuiden, Patagonië. Dat is het plan, we gaan zien hoe het gaat uitpakken. Ik hoop jullie nog heel veel mooie avonturen te kunnen vertellen.

Groeten vanuit La Serena, Chili

Roberto

1. Peter RB:
    5 januari 2011
    Wat vervelend dat je zo bent opgegehouden. Toch lees ik meteen weer dat jij allerlei dingen verzint om de spirit erin te houden. Keep living the dream en dat je moet genieten hoef ik niet te zeggen, als ik zo de foto's zie. Vaya con Dios!!
  2. Aad:
    Prospero Ano Nuevo Roberto
  3. Eva:
    5 januari 2011
    Volgend oud en nieuw in A'dam?
    XXX Eva
  4. Renske laanstra:
    5 januari 2011
    Een heel fijn 2011 voor jou & sylvia.
    Zo leuk om je te volgen. Volgend jaar maar in de Dordogne oud en nieuw vieren. Zijn benieuwd naar je volgende avontuur.
    A bien tot,
    greetzzzzz,Renske & pieter
  5. Marlies van Gelderen:
    Beste Rob!
    Gelukkig nieuw jaar! Mega koud hier, dus vellen 'all over' is zo'n gek alternatief nog niet ;). Foto's zijn prachtig. Hopelijk ben je weer op weg, veel geluk & enjoy,
    Marlies
  6. Geurt Sarlet:
    Beste Rob.
    Allereerst een heel goed 2011. (Sylvia heb ik al gehad) Wat een avonturen! Ik hoop dat je zoveel mogelijk van je reis kunt afmaken, ondanks de pech.

Geurt en Juliette.
  7. roel schreuder:
    5 januari 2011
    Hallo Rob, de allerbeste wensen van mij en voor de rest van de reis een goede gezondheid. Met de nieuwjaarsborrel had ik het nog over jou.
    Hopelijk maakt de eindejaarsuitkering de extra onkosten goed voor de motor. Rob ik geniet van je reisverslag en de wijze waarop jij dit in je uppie doet en vooral je gedrevenheid om toch niet te veel tijd te verliezen. Veel succes met het vervolg en heel veel genietmomenten.
  8. Truus Vos:
    Hoi Rob.
    Voor jou ook het allerbeste en een prachtig 2011.
    Wat een mooie ruige natuur daar,en wat een avontuur.
    Groetjes Truus.
  9. Levina de Ronde:
    5 januari 2011
    Lieve Rob, vanuit het saaie Holland onder de zwarte rookwolken van de brand van Moerdijk nog de allerbeste wensen voor het nieuwe jaar en nog veel meer motorrijplezier. Ik zit nu elke avond met mijn neus tegen de buis geplakt....Parijs-Dakar en droom er van daar rond te rijden....en besef dan wat een geluksvogel jij bent.......Maar geloof me jij haalt die finish ook. Liefs van ons Levina en Johan
  10. Tineke van Wijk:
    6 januari 2011
    Hoi Rob,

De allerbeste wensen met véél motorplezier! Met de nadruk op plezier. De foto's zijn weer prachtig. Motorse weer en doe voorzichtig.
  11. De-Hakker:
    7 januari 2011
    Je was net wat te vroeg voor de revisie [Dakar rally].Affijn zie je nog wel op tv bij Rtl7,en anders wel op een feestje in Holland.Hakker van Koeievaag.
  12. Bas Bouber:
    7 januari 2011
    Hey Rob,
    Ondanks het oponthoud weer geweldige avonturen en schitterende foto's. Groeten, Bas Bouber
  13. maf:
    9 januari 2011
    ha die Rob, de beste wensen natuurlijk en je weet het, als je na deze revisie alsnog aan de kant gaat staan dan komen ze......eheheh, doorrijden dus, Woef
  14. Levina de Ronde:
    11 januari 2011
    Hey ik ben benieuwd of je al tussen al die Dakar motoren rijdt!!! het is een geweldig plaatje al die zandduinen en die Fez Fez............stof...machtig mooi....we horen snel weer van je....
  15. Janet:
    12 januari 2011
    Hallo,

Ben benieuw waar je nu rijdt, al weer terug naar het noorden. Bolivia?
    Ach je hebt helemaal geen tijd om te schrijven, even wat tijd goed maken.
    Hoop dat je motor weer als van ouds rijdt en dat je voor de rest van je reis geen garage moet hoeft te zoeken.
  16. Henny en Will:
    12 januari 2011
    Hola Roberto,
    ¿Todas bien y ahora proseguir el viaje? Wat een prachtige reis maak je en wat een bijzondere dingen maak je mee. We hopen dat je motor nu geen problemen meer geeft zodat je verder, zonder stress, alleen nog maar van dat mooie Zuid Amerika kunt genieten. Sommige plekken zijn al herkenbaar voor ons en we denken daar nog steeds met veel plezier aan terug. Emiliano heb ik al op de hoogte gebracht van je eventuele komst. Voel je niet verplicht want kom je een ander adresje tegen wat je beter lijkt dan moet je dat natuurlijk nemen. Nog heel veel plezier!
    Abrazo, Henny y Will