Heel veel moois en heel veel pech

24 december 2010

Vanuit Lima gaat het verder naar het zuiden. De eerste stop is Pisco van waaruit ik een boottripje maak naar de Islas Ballestas. Er wordt beloofd dat je veel dieren te zien krijgt maar dat moet je altijd maar afwachten. Ik wordt echter aangenaam verrast. Met een speedboot met 20 toeristen varen we naar een paar eilandjes en van dichtbij krijgen we enorme vogelkolonies te zien. Pinguins, pelicanen en zeeleeuwen op slechts een paar meter afstand, werkelijk indrukwekkend.

De Nazcalijnen

Door de Nazca-indianen zijn honderden jaren geleden enorme figuren gemaakt in een uitgestrekte, droge steenwoestijn. De figuren zijn gemaakt door op bepaalde plekken de stenen weg te halen waardoor een figuur ontstaat. Deze figuren zijn  honderden meters, soms wel een paar kilometer groot. Vanaf de grond zijn ze daarom ook niet te zien, alleen vanuit de lucht en het is dan ook een raadsel hoe ze deze figuren hebben kunnen maken. Er zijn grote driehoeken, rechthoeken, een kolibrie, een condor, een spin, kikker, van alles. Onderweg op de Panamerican kom je al een uitkijktoren tegen van waaruit je een paar figuren kunt bekijken maar de beste manier is met een vliegtuigje. Ondanks dat er de laatste paar jaar een aantal zijn neergestort kan ik de verleiding niet weerstaan en ik heb er geen spijt van. Als je door die dorre vlakte heen rijdt is het niet voor te stellen dat daar ook maar íets kan zijn maar vanuit de lucht weet je niet wat je ziet. Kriskras vliegen we met een Cessna over een groot aantal enorme figuren en terwijl mijn buurman groen en geel ziet en de hele vlucht in een plastic zak zit te spugen geniet ik met open mond.

De weg naar Cusco

Verder gaat het, naar Cusco. Dit is een van de routes die op mijn verlanglijstje stond. Vanaf Nasca, dat slechts op zo’n 500 m hoogte ligt gaat het binnen 70 km naar zo’n 4200 m hoogte, een enorme stijging en een prachtige route waar ik 2 dagen over doe. Onderweg kom ik een Japanner tegen die de route op de fiets doet. Hij plant 10 dagen voor deze 500 km. En dan dacht ik nog wel dat ik af en toe moet afzien op de motor. Verderop nog eens drie Fransen op de fiets. De route is echt schitterend en onderweg kom ik helderblauwe bergmeertjes tegen, wilde Huanaco’s, Lama’s, Flamingo’s en Alpaca’s. De motor begint echter steeds meer onheilspellende geluiden te maken en tegen de tijd dat ik Cusco berijk is het geluid aangezweld tot een doordringend gehamer en maak ik mij ernstige zorgen. Ikzelf ben ook aardig stuk van het wekenlang onderweg zijn en ik rust daarom eerst een paar dagen flink uit in een luxe hotel.

Gestrand!

In Cusco heeft een Honda-garage een noodreparatie uitgevoerd omdat er in de wijde omtrek geen KTM garage te vinden is. Sterker nog, in heel Peru en Bolivia zijn de nodige onderdelen niet te krijgen en importeren duurt door achterlijke douane procedures minimaal zes weken. Het plan is daarom om Bolivia voorlopig links te laten liggen en heel rustig rijdend de kortste weg naar Chili te nemen, waar wel een garage is. Goed en wel weer op weg komt de man met de hamer. De noodreparatie heeft niets uitgehaald en het geratel wordt zo luid dat ik de motor in een of ander dorp in de bergen definitief moet stilzetten om de boel niet helemaal in de soep te draaien. Tja, en daar sta je dan. Het hele dorp staat je aan te gapen, zo van wat moet die gast hier op z’n dure motor en je kunt geen kant op. Dan moet je wel even heel diep ademhalen kan ik je vertellen. Eindigt mijn avontuur hier? De dichtstbijzijnde garage die me kan helpen is meer dan 2400 km verderop en er is hier geen hond die me kan helpen. Ik wist van tevoren dat dit een keer zou gebeuren maar toch komt het hard aan. Heel hard. Na veel wikken en wegen kom ik tot de conclusie dat de enige manier is om transport te vinden naar Arequipa, de dichtstbijzijnde grote stad, van daar naar de grens met Chili en van daaruit naar La Serena in Chili. Via via kom ik bij een autogarage waar ik een vrachtwagen hoop te charteren. Dat lukt niet maar de eigenaar blijkt een motorfanaat te zijn en helpt me weer verder naar een kennis die de busdiensten regelt en een paar uur later mag in mijn motor in de nachtbus laden naar Arequipa. Mijn zitplaats is natuurlijk naast een dikke Indiaanse mama met een baby die de hele nacht huilt maar het kan me niet bommen. De eerste etappe heb ik in de pocket.

Mas vino

Vanuit Arequipa kan de motor via een busmaatschappij mee met een vrachtwagen naar een grensplaats. Zelf ga ik met de bus, een grote touringcar. Bij een tankstation vraag ik de chauffeur of er tijd is om even een sigaret te roken. Dat is er niet maar hij nodigt me uit om voorin de chauffeurscabine te komen zitten, daar kun je roken zegt ie. Net goed en wel op weg haalt hij een jerrycan met wijn tevoorschijn en terwijl hij door de microfoon omroept dat alcoholische dranken in de bus verboden zijn biedt hij me lachend een glas wijn aan. En zo zit ik opeens met een peukie en een glas wijn in de hand voorin bij de chauffeur te kletsen en te lachen. Gekscherend vraagt hij me keer op keer of hij mijn helm mag hebben en als ik weiger schatert hij en roept: mas vino (meer wijn) en schenkt me er nog een in. Na 8 uur van dit alles stap ik half kachel de bus uit.

Op naar Chili

Vanuit Tacna weet ik via het hotel een man genaamd Sylvestre Rodriguez Tellez te vinden die me met een vrachtwagentje over de grens zal brengen. Ik denk dat de grens zo gepiept is maar Sylvestre weet wel beter. Omdat mijn motor in de vrachtwagen staat wordt hij als lading beschouwd en hebben we de grootste problemen om Peru uit te komen. 6 uur lang worden we van het kastje naar de muur gestuurd en tientallen formulieren komen er aan te pas. Door schade en schande wijs geworden sleuren we in niemandsland de motor met z’n tweeën uit de vrachtauto. Ik duw hem zonder problemen over de Chileense grens en 100 m verder laden we hem weer in. Zo, dat ging makkelijker. En nu de volgende etappe. Het is inmiddels laat en Sylvestre wil ook wel naar huis. Binnen de kortste keren heeft hij een vrachtwagenchauffeur gevonden die me voor een redelijke prijs naar la Serena wil brengen. De motor wordt snel overgeladen en de chauffeur zal me naar een hotel brengen en de volgende dag weer ophalen maar ho even. Jeetje, vertrouw ik dit wel? Dadelijk rijdt die vent weg en zie ik mijn motor nooit weer terug. Nou, op hoop van zegen, foto’s gemaakt van de nummerplaten, identiteitskaart gecheckt enz. Niet helemaal op mijn gemak ga ik slapen maar gelukkig komt chauffeur Guillermo me op de afgesproken tijd ophalen en beginnen we aan de lange rit naar la Serena. Guillermo blijkt een sympathieke vent en rijdt stevig door omdat hij voor de kerst thuis wil zijn. Na 24 uur zet hij me af bij de KTM garage. Maandag beginnen ze aan de revisie en ik hoop dat hij over een week weer rijdt. Ik heb dus in elk geval een week om me te bezinnen op wat ik nu ga doen want ik zal mijn reisplan drastisch moeten wijzigen en dat gaat me aardig aan mijn hart. Het is of Bolivia en Argentinië of Patagonië en Argentinië. Ushuaya, de zuidelijkste stad ter wereld en een mijlpaal in mijn reisplannen kan ik sowieso wel uit mijn hoofd zetten. Nou ja, als ik eerst maar weer rijd. Het avontuur waar ik voor ging heb ik in elk geval gekregen. Wordt vervolgd, foto's zie Peru. Ik wens jullie allemaal "Feliz Navidad" een hele fijne kerstdagen en een goed nieuwjaar!

Don Roberto, vanuit La Serena, Chili, 24 december 2010

1. Edgar van Munster:
    Hee die Rob,
    Je belevenissen zijn fantastisch en daar zul je je hele leven aan gaan terugdenken. Geniet ervan, vooral nu je er nog middenin zit en blijf vooral gezond, want als back-packer kun je ook genieten als is het niet je streven of uitgangspunt. Het ga je goed. Hartelijke groeten en leuke feestdagen, Edgar.
  2. Tineke van Wijk:
    24 december 2010
    Dag Rob, Wat een avontuur weer! Had je thuis ook niet over durven dromen om met je motor in de bus te zitten! Maar niet inzitten over het aanpassen van je reis. Daar krijg je geen spijt van (echt!). De route die je nu mist daar ga je gewoon nog een keer voor terug. Hele fijne kerst toegewenst en prospero anos!
  3. Paul:
    Hoi Rob,
    Niet helemaal zoals jij het zou willen, maar het levert wel een mooi verhaal op. Ik hoop dat je motor snel en goed gemaakt wordt en wens je gezellige feestdagen. Paul.
  4. Ina Kroon:
    Ha Rob,
    Wat een groot avontuur zoals je het beschrijft. Je leert wel vertrouwen te krijgen in mensen aan wie je hulp vraagt, ondanks dat het soms misschien niet goed voelde. Je leert wel improviseren zo. Blijf vooral genieten van deze reis en al je unieke ervaringen. Ik wens je hele fijne kerstdagen en een voorspoedig en gezond 2011 toe. Ben heel benieuwd hoe deze feestdagen bij jou gevierd worden. Groeten, Ina
  5. Bas Bouber:
    Hey Rob, fantastisch wat jij allemaal meemaakt. Groeten, Bas Bouber
  6. Annetta van Balen:
    24 december 2010
    he die hard, we leven met je mee en hopen dat je je reis spoedig voort kunt zetten. wat was het probleem? kapotte zuigerveren?
  7. Derk:
    Yo Robbie!!

Jammer man,wat een pech en wat een verhaal! Maar wel weer mooie avonturen. Goed Filmpje trouwens over die verwende vrouw! Haha. Ik hoop dat je snel weer on the road bent. We drinken er een op je in de kroeg! Proost! Fijne kerst, Hoi
    Derk
  8. Rob Laan:
    25 december 2010
    Het probleem is waarschijnlijk versleten drijfstanglagers maar het is nog even koffiedik kijken. Hopen dat het niet nog erger is. Maandag gaan ze het blok uit elkaar halen en dan weten we meer. De zuigerveren pakken we wel gelijk mee.
    Groetjes, Rob
  9. Johan Peters:
    DagRob,

Gelukkig is het transport van je motor over die grote afstand (ruim een retourtje Nedeland-Oostenrijk) relatief vlot verlopen. Top dat ze maandag meteen aan je motor beginnen. Heb je deze week ook de tijd om jezelf eens in de revisie te gooien. Straks weer op pad met een "zo goed als nieuwe motor" moet je maar denken. Fijne kerstdagen.
    Johan
  10. Ricardo:
    25 december 2010
    Hey Rob, wat een avontuur man. Nou ik hoop dat het nu wat beter gaat lopen met je reis. In ieder geval een Fijne kerst en een goed uiteinde. Gr. Ricardo
  11. roel schreuder:
    25 december 2010
    Hallo Rob, wat een evenement. Jij bent toch iets avontuurlijker ingesteld dan ik.....ik zou in mijn broek....daar boven op die berg met een motor die het begeeft. ik geniet wel van je doorzettingsvermogen. Ooit heb ik in de Sinai voor in de bus gezeten, maar toen was de chauffeur zo dronken dat ik ben gaan rijden met de toeristen tot hij weer een beetje aanspreekbaar was en niet meer in slaap viel tijdens het rijden . En ik had nog nooit in een bus gereden maar wel goed gekeken wat hij deed. Zo heeft ieder zijn avontuur.
    Hopen dat je snel weer verder kan met je droom en toch niet te veel tijd verliest. Ben toch wel een beetje stinkend jaloers dat jij dit gewoon doet.
    geniet een beetje van de Kerst en mogelijk de jaarwisseling.

roel
  12. maf:
    27 december 2010
    Nou Rob, ik ben alweer helemaal op de hoogte van hoe het allemaal gaat... vanaf nu moet het verder niet tegenzitten, anders stuur ik de honden weer achter je aan !!! ik heb hier een prachtige kerst geviert met Jeweetwej en zoen dan die verhalen van jou erachteraan....Hopen dat het morgen beter wordt !!!
    groetjes en het beste !
    M@f
  13. Ed:
    Hee Rob,

Ook genieten van de tegenslag, een prachtige les

Groet Ed
  14. Hans Laan:
    Hoi Rob,

Je denkt steeds, dat kan toch niet waar zijn !!
    Wat een avontuur, nu al.
    Goed dat je tussendoor ook wat relaxt in dat hotel bv en dat je dat vliegtochtje hebt gemaakt.
    Je moet het nu doen, want je komt hier waarschijnlijk niet weer.
    Groetjes en alvast een goede motorstart in het nieuwe jaar.

Hans en Trudy
  15. Janet:
    29 december 2010
    he Rob,

Wat een avontuur. Ik was allang gillend naar huis gevlogen. Nee laat mij naar genieten van jou verhaal achter de laptop, met bijna geen sneeuw hier in het Frieseland. Terwijl in grote delen wel 40 cm sneeuw ligt.
    De kans dat je een elfstedentocht gaat missen wordt kleiner want de dooi zet in, maar de winter is nog niet om.
    Mijn buik groeit onder tussen maar dat had je vast wel van Sylvia vernomen.

Met veel plezier blijf ik je verhaal volgen.
    Ben benieuwd hoe je jaar wisseling zal verlopen.
    En dat je in het nieuwe jaar weer snel verder kan op avontuur samen met je motor.

Liefs vanuit Stiens
  16. Jeroen Engberts:
    3 januari 2011
    Hoi Rob, wat een pech! Voor 2011 wens ik je in elk geval een verdere voortzetting van je reis zonder problemen!