Buenos Aires, eindpunt

22 februari 2011 - Buenos Aires, Argentinië

Na even relaxen in Ushuaia en een boottochtje door het Beagle Channel rijd ik voor het eerst deze reis definitief naar het noorden. De eerste 2000 km richting Buenos Aires gaat door de pampa. pampa en nog eens pampa. Alsmaar rechtdoor met helemaal niets behalve een verzengende hitte en een snoeiharde wind kracht 7 die me vol van voren treft en mijn hoofd van mijn romp dreigt te rukken. Soms komt ie van opzij waardoor ik bijna 45 graden tegen de wind in moet hangen. Onderweg kom ik een Hollands stel tegen op Chileense motoren en twee dagen lang ondergaan we hetzelfde lot en komen we elkaar bij de spaarzame benzinestations tegen, vermoeid en zwetend.

Peninsula Valdez

Halverwege passeer ik Peninsula Valdez, een schiereiland waar grote zeeleeuwenkolonies te zien zijn, pinguins, waarvan ik dacht dat ze alleen in koude omstandigheden leefden en zeeolifanten. Ik blijf in Puento Pyramides twee nachten op de camping om mijn gat in de begroting een beetje te dichten en verken op mijn gemak de kustlijn. Echt mooi om te zien die zeeleeuwenkolonies, precies zoals uit de natuurfilms. Er komen hier ook geregeld Orca’s om lekker een zeeleeuwtje uit de branding te verschalken maar vandaag helaas niet. Gelukkig voor de zeeleeuwtjes. En wat zijn ze leuk die pinguins, zooo’n grappige beestjes met hun houterige, Charle Chaplin-achtige manier van lopen.

Buenos Aires, eindpunt

Langzaamaan veranderd het landschap in eindeloos uitgestrekte akkers en weilanden met koeien die me doen denken aan Noord-Frankrijk en Zuid Brabant. Met nog twee tussenstops zonder veel te melden berijk ik Buenos Aires. Een grote drukke wereldstad. Ik begrijp meteen waarom de rest van Argentinië zo leeg is. Iedereen zit hier. Geen juichende menigtes dat ik het gehaald heb maar ik ben blij. Blij dat ik heelhuids ben aangekomen en ook blij om weer naar huis te gaan, naar Syl en Joey, en jullie allemaal. Het is mooi geweest. Dankzij een gouden tip van Henny verblijf ik in een ruim appartement midden in de buurt San Telmo waar ik even lekker kan uitrusten en een paar dagen de toerist uithangen. Ondanks veel doemverhalen over de procedures hier voor zeetransport van de motor is dat allemaal rap geregeld, met dank aan Mariska van Vd Put Oceanfreight en Daniëla Villagra van ECU Logistics! Een emotioneel afscheid was het wel, om na bijna vier maanden afscheid te nemen van mijn motor, zo op zijn knieën in een kist. Het wordt toch een beetje je vriend op zo'n reis.

Over en sluiten

Mensen wat een reis. Zoveel gezien en zoveel meegemaakt. Zoveel mooie landschappen, mooie mensen, mooie ervaringen, mooie avonturen. Dit was zo verschrikkelijk gaaf, om een heel continent te doorkruisen op je eigen motor, de bizarre landschappen, de geuren die je ruikt, de verandering in temperatuur die je voelt, het contact met de mensen dat je krijgt, de ervaringen. Soms was het best eenzaam maar het andere moment wordt dat direct goedgemaakt door een praatje met een tandeloze opa of een straatverkoper. In totaal heb ik 22.830 km afgelegd. Motorisch heb ik problemen gehad met de KTM maar eerlijk gezegd stond er ook al wat veel op de klok voor een reis als deze. En man wat gaat dat ding over de onverharde wegen, zelfs met de 40 kg bagage. Gravel, zand, grind, keien, super. Ik ben zeggen en schrijven maar drie keer op mijn muil gegaan, zonder gevolgen, heb een paar bijna dood-ervaringen gehad in het verkeer, gelukkig ook zonder gevolgen. Op zo’n reis leer je wel met het verkeer om te gaan maar die engelen op mijn schouder hebben hard moeten werken. Ik heb in heel Zuid Amerika trouwens niets gemerkt van alle spookverhalen over criminaliteit en machogedrag. Voor het overgrote deel allemaal ontzettend behulpzame en vriendelijke mensen. Tof dat jullie me gevolgd hebben en dank voor al jullie warme reacties!

Abrazo, hasta la vista,

Roberto

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Derk:
    Rob, Te gek man!
    Ik heb genoten van je verhalen, en de mooie fotos.
    Wat een avontuur......
    Goeie reis terug,
    We drinken snel weer een pilsie,
    Mazzels
  2. Aad:
    23 februari 2011
    Fantastisch Roberto. Een goeie vlucht en welkom thuis.
  3. Els:
    23 februari 2011
    Hé Rob! Wat is de tijd vlug gegaan zeg! Ik heb al je verhalen gelezen en er van genoten.
    Wat een prachtige reis, die heb je in je zak en kan je nooit meer afgenomen worden. En nu weer op naar Haarlem...een makkie met het vliegtuig. Welkom thuis en liefs, Els
  4. Bas Bouber:
    Hey Rob,
    Gaaf weer allemaal. Mooie foto's. Zie je snel. Goede terugreis nogmaals. Groeten, Bas Bouber
  5. Rob Pieters:
    Ha Rob,
    Pracht reis, mooi verteld.
    Bedankt en welkom thuis.
    Groet Rob
  6. Eva:
    Hey Rob, veilig thuis?
    Hoop je heel snel te zien!

Dikke knuffel, Eva
  7. Ina Kroon:
    Ha rob,

Wat heb ik genoten van je fantastische unieke rondreis en prachtige foto's. Bedankt.Goede terugreis en wellicht zien we elkaar nog eens.
    Groeten, Ina
  8. Paul:
    Hoi Rob,
    Gefeliciteerd met deze geweldige prestatie. Ik heb je verhalen met veel plezier gelezen. Wanneer komt het boek uit?
  9. Levina de Ronde:
    23 februari 2011
    Wat Super zeg!!! De eindstreep!!! Wat een avontuur...we gaan je heerlijke verhalen en foto's missen, we keken er elke keer naar uit of er een nieuw bericht van je was....je bent een geboren schrijver...doe er wat mee!!! Hoop je snel te zien in levende lijve en te luisteren naar je verhalen en ik wil graag even kwijt aan Sylvia, je hebt een super vent en wat fantastisch dat hij dit heeft mogen doen...je hebt hem wel 4 maanden moeten missen...maar jij gaf hem toch die kans.
    Dus jij bent ook een kanjer.

Luitjes tot snel, we spreken elkaar...

Hasta la vista XXX
  10. silvestre rodriguez:
    15 april 2011
    FELICITACIONES
  11. André Roelofs:
    7 juni 2011
    Geweldig avontuur Rob, je bent op prachtige locaties geweest en nog bedankt voor je foto's en info.